×

برگزاری هفتمین جلسه هیات مدیره سازمان نظام پزشکی شهرستان سنندج

روز یکشنبه 25/07/1400 هفتمین جلسه هیات مدیره سازمان نظام پزشکی سنندج با حضور جناب آقای دکتر اسماعیلی مدیر کل محترم بیمه سلامت و جناب آقای دکتر بهرامیان معاونت محترم بیمه سلامت در محل سازمان نظام پزشکی تشکیل گردید.

 در این جلسه یکایک اعضای محترم هیات مدیره مشکلات نسخ الکترونیک در رشته های پزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، مامایی، کارشناسان پروانه دار و دندانپزشکی را مطرح نمودند که جناب آقای دکتر اسماعیلی و معاونت محترم ایشان ضمن مکتوب ساختن یک به یک مشکلات مطروحه قول رسیدگی و مرتفع نمودن این مشکلات را در کوتاه ترین زمان ممکن دادند تا انشالله شاهد ارتقای بیش از پیش این طرح و به تبع آن افزایش میزان رضایتمندی همکاران ارجمند باشیم.

 پاسخگویی مدیر کل محترم بیمه سلامت استان کردستان به مشکلات مطروحه در خصوص نسخ الکترونیک به شرح ذیل خدمت شما اعضای محترم سازمان نظام پزشکی سنندج ایفاد می گردد:

 حوزه پزشکان

1- جستجوی دارو وآزمایشات به سه صورت: کدهای آن خدمت ، به صورت تایپ فارسی وانگلیسی در دسترس می باشد .سامانه طوری طراحی شده که هنگام تایپ دو سه حرف اول نام دارو تمام داروهای آن حروف را ردیف می نماید. برای آزمایشات بهتر است از مخفف های مربوطه استفاده گردد. مثل  CBC   TSH   TG    FE  

2- واژه های  وترجمه های غیر متعارف  مطرح شده برگرفته از کتاب ارزش نسبی کشور ایران میباشد.

3- پزشکانی که طرف قرارداد نیستند برابر دستورالعمل معاونت درمان می توانند  درصورت تجویز نسخه الکترونیک در سامانه های بیمه تعرفه نسخه الکترونیک دریافت نمایند. همانطور که تقریبا همه آنها در حال حاضر به ازای هر نسخه الکترونیک تعرفه مصوب الکترونیک را از بیمار می‌گیرند.

4- امکان تجویز آزمایش با تاریخ آینده فراهم شده فایل آموزشی داخل کانال پزشکان می باشد.

5- امکان تجویز دارو برای مدت بیش از یک ماه ویا تاریخ آینده فراهم شده است فایل اموزشی داخل کانال موجود می باشد.

6- ثبت دارو همراه پاراکلینیک کاملا امکانپذیر بوده درصورت عدم امکان مشکل از به روز نبودن مرورگر کامپیوتر می باشد.

7- درصورت داشتن شماره تلفن اشتباه،  بیماران می توانند با مراجعه بعه دفاتر پیشخوان منتخب نسبت به تغییر شماره تلفن خود اقدام نمایند.

8- دسترسی به سوابق قبلی بیمار فراهم شده فایل آموزشی داخل کانال موجود است.

9- ویرایش نسخه مخصوصا نسخ دارویی تا قبل از مراجعه بیمار به داروخانه امکانپذیر می باشد برای این کار از قسمت تاریخچه مشخصات بیمار  را جستجو نموده فایل را بازنموده وتغییر تجویز را انجام داد.

10- بعضی داروهای گیاهی غیر مصوب داخل سامانه موجود نمی باشد درصورت تایید توسط وزارت بهداشت داخل سامانه بازگذاری خواهد شد.

11- کد رهگیری به شماره موبایل بیمار پیامک می‌گردد اما در صورت نیاز ان را داخل کاغذ باطله ای نوشته و تحویل بیمار نمایید.

* حوزه پاراکلینیک تصویربرداری ، آزمایشگاه و  فیزیوتراپی  

1- بیشتر مشکلات ناشی از تجویز اشتباه خدمات پاراکلینیک در داخل سامانه نسخه نویسی توسط پزشکان می باشد  پزشکان محترم می توانند مشکلات خود را درنسخه نویسی در داخل کانال مطرح نمایند تا پاسخگویی لازم همچون گذشته توسط کارشناسان بیمه سلامت انجام شود.

2- بیماران با مراجعه به سایت شهروندی بیمه سلامت به ادرس https://eservices.ihio.gov.ir/esc سوابق نسخه خود وهمچنین کد رهگیری خدمت خود را مشاهده نمایند حتی می تواند پرینت بگیرند.

3- درحال حاضر بیمه های تکمیلی قادر به مشاهده نسخ الکترونیکی می باشند ودیگر نیازی به ارائه نسخ کاغذی به ایشان نمی باشند.

4- سامانه بیمه سلامت برای مطب های شخصی موبایل بیس است اما میزان توانایی در بهره برداری بسته به نوع دستگاه موبایل و وسعت صفحه آن متغییر است.

5- لزوم کد رهگیری علاوه بر کد ملی موضوعی نظارتی بوده که مورد نیاز هر سه طرف مراکز، بیمه شده و بیمه است.

6- نسخه نویسی الکترونیک با استفاده از گزینه نسخ تکراری به مدیریت زمان به خصوص در مرکز اورژانس کمک می‌کند.

7- کارشناسان بیمه سلامت همچون سه سال گذشته به صورت مداوم و شبانه روزی از طریق تمامی کانال های ارتباطی پاسخگو هستند و خواهند بود لطفا بیشتر از طریق گروه های مجازی پیگیری فرمایید.

8- دریافت هزینه نسخه پیچی در چند داروخانه موضوعی کشوری می باشد که در کردستان با توجه به پیشرفت نسخه الکترونیک بسیار محدود بوده و در کشور نیز حداکثر تا پایان آذر ادامه دارد و طبق قانون از ابتدای دی ماه فرایند مذکور یعنی زحمات دارخانه و پاراکلنیک جهت تبدیل نسخ کاغذی به الکترونیک متوقف می‌شود و تمامی نسخ بایستی الکترونیکی تجویز شوند. هر چند در این مدت موضوع حق الزحمه پاراکلنیک نیز در جلسات کشوری مطرح شده است.

* حوزه داروخانه

1- بر اساس دستورالعمل کشوری رعایت نظام ارجاع و دریافت خدمات با رعایت سطح بندی خدمات فراهم می باشد آموزش بیمه شدگان ازطریق پزشکان خانواده ، اداره بیمه سلامت و مددکارهای اداره کمیته امداد به صورت مستمر  انجام می گیرد

2- دریافت خطای کد اصالت دارو ربطی به سازمان بیمه سلامت نداشته و مربوط به سایت معاونت غذا و دارو یعنی TTAC می باشد.

3- توزیع دارو بیماران خاص دیالیزی و… در بین داروخانه های استان توسط معاونت غذا و دارو انجام می گردد و این اداره کل بر اساس نامه معاونت غذا و دارو دسترسی ارائه را در سامانه تعریف می نماید.

4- کد رهگیری به شماره موبایل بیمار پیامک می‌شود اگر شماره موبایل اشتباه است بایستی جهت اصلاح به دفاتر پیشخوان راهنمایی شود.

5- در کردستان همه بیمه های تکمیلی به سامانه بیمه سلامت دسترسی دارند و نیازی به چاپ اوراق نیست در صورت نیاز از طریق گروه های مجازی مربوطه مطرح فرمایید تا پیگیری شود.

6- طرح عدم پذیرش نسخ کاغذی توسط داروخانه ها از طرف تهران تا پایان آذر تمدید شد و طبق قانون از ابتدای دی ممنوع میباشد که به جهت درصد بالای کردستان در نسخه نویسی الکترونیک، پذيرش نسخ کاغذی تا آذر منوط به چند داروخانه داخل بیمارستانی گردید و حدود 6 درصد نسخ هستند.

7- مطالبات نسخ الکترونیک داروخانه ها از ابتدای سال 98 تا امروز حداکثر تا 20 ماه بعد پرداخت شده است و این موضوع در کردستان در حال حاضر ماهانه بالغ بر 6 میلیارد تومان است که در تاریخ بیمه سلامت ایران این سرعت پرداخت سابقه نداشته است.

8- طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک تکلیف قانونی بوده و همه اجزای نظام سلامت مکلف به اجرا هستند و جهت تهیه زیر ساخت و سخت افزار اعتباری نه به بیمه سلامت و نه به مراکز طرف قرارداد تخصیص نداده اند.

* حوزه مامایی

1- شرط تجویز الکترونیک دارو کشوری بوده و جهت ایجاد دسترسی نیازمند نام کاربری و رمز عبور است.

2- زیر ساخت ها تا حد قابل قبولی در طول سه سال گذشته آماده شده و اگر نواقصی است ما آماده هر گونه همکاری هستیم.

3- برای نسخه نویسی الکترونیک می‌توان از هر ابزاری حتی تبلت ساده نیز می‌توان استفاده کرد.

4- بیمه سلامت تابع ابلاغیه های شورای عالی بیمه است هر دستورالعملی که در این مسیر برای ماماهای گرامی اعلام گردد بیمه سلامت مکلف به اجراست اگر سندي برخلاف این موضوع است لطفا کتبا به اداره کل بیمه سلامت استان کردستان اعلام گردد.

* حوزه گروه های هفتگانه کارشناسان پروانه دار

ضمن تقدیر و تشکر از پیشنهادات بسیار عالمانه به استحضار می‌رساند مواردی که در داخل استان قابل تصمیم گیری هستند در شورای هماهنگی بیمه های استان کردستان مطرح می‌گردد و در مورد بقیه پیشنهادات که خارج از اختیارات استان هستند به سازمان های متبوع و شورای عالی بیمه منعکس خواهند شد.

مطالبی که با دیگر حوزه ها مشابه بودند جداگانه در هر حوزه اشاره نشدند ضمنا در مواردی که سوالی پاسخ داده نشده حتما از طریق ستاد سازمان جهت حل موضوع پیگیری خواهیم کرد.

– برخی موارد مربوط به سازمان تامین اجتماعی می باشند که لازم است از سازمان مربوطه پیگیری شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *